FOLLOWERS

Wednesday, April 14, 2010

Tips Agar Fokus Semasa Bekerja

Hari ini saya ingin berkongsi informasi mengenai tips agar lebih fokus semasa bekerja.Dengan tips ini diharapkan dapat membuat diri anda lebih fokus terhadap sesuatu yang sedang dikerjakan :
    1. Jauhi dari internet. Cuba abaikan kemudahan internet seperti Facebook, Twitter, email, instant messanging sewaktu bekerja.  
    2. Abaikan SMS. Boleh dikatakan kebanyakkan SMS yang diterima tidaklah terlalu penting dan boleh dibaca setelah selesai semua tugasan kerja.  
    3. Lakukan Satu Per Satu. Siapkan tugasan kerja anda satu per satu sehingga selesai, jangan dicampur-adukkan semua tugasan kerja anda.  
    4. Jauhi Masalah Peribadi. Memang diakui tidak mudah menghilangkan beban fikiran, apatah lagi bersangkutan dengan urusan peribadi.  
    5. Jangan Biarkan Perut Kosong. Seeloknya anda bersarapan terlebih dahulu sebelum mulakan kerja, tetapi jangan makan terlalu banyak dikhuatiri mengantuk sewaktu bekerja.  
    6. Usah Bercakap Perkara Yang Remeh. Seboleh-bolehnya elakkan dari bercakap (bergossip) tentang perkara yang tiada kaitan dengan kerja.  
    7. Tepatkan Tempoh Masa Di Dalam Setiap Tugasan Kerja. Biasanya anda akan lebih fokus kalau ada tempoh masa di dalam mengerjakan suatu tugasa kerja.
Mudah-mudahan tips di atas bermanfaat untuk anda terapkan semasa bekerja supaya lebih fokus, mudah-mudahan anda menjadi lebih produktif. Kalau anda lebih produktif, mudah-mudahan anda menjadi lebih bermanfaat bagi orang-orang di sekitar anda.
"Ungkapan Motivasi Orang yang terlalu cepat berputus asa seumpama dia telah menyediakan dirinya untuk mati sebelum mati."

No comments:

Post a Comment