FOLLOWERS

Sunday, March 28, 2010

Apa Itu Reiki?

Reiki, adalah bahasa Jepun (dieja “RAY-key”) bermaksud energi kehidupan alam semesta, atau energi Ilahi, dan dipercayai sistem penyembuhan ini awalnya berasal dari Tibet. Dikatakan bahwa praktik penyembuhan ini berasal dari naskah-naskah kuno ribuan tahun yang lalu. Naskah kuno yang diketahui telah berusia lebih dari 5,000 tahun.

Reiki bukanlah agama atau segala hal yang berhubungan dengan itu. Seni penyembuhan terdapat hampir di semua kebudayaan dan tradisi di seluruh dunia. Reiki adalah kesatuan dari semua konsep tersebut, yang sekarang telah dapat diterima di seluruh dunia.

Reiki mengajarkan kesatuan dan keharmonian. Reiki adalah keharmonian dengan alam dan dapat digunakan untuk membantu penyembuhan manusia, tumbuhan dan binatang, dan dapat juga membantu kemurnian dan keharmonian air dan udara. Reiki diperkenalkan pada awal abad 20 di Jepun oleh Dr Mikao Usui (15 August 1865 – 9 March 1926).

Sistem Reiki berkembang dan disebarkan dengan sistem penyelarasan atau attunement. (dalam bahasa Jepun, disebut Reiju, yang bermaksud menerima energi). Sekarang telah dipelajari jutaan orang diseluruh dunia.

No comments:

Post a Comment